Czym jest jakość?

kontrola jakości w przedsiębiorstwie produkcyjnym
kontrola jakości w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Jakość jest wyznacznikiem, który pozwala wyróżnić się marce na rynku i osiągnąć przewagę konkurencyjną w branży. Zachowanie najwyższej jakości prowadzi niejednokrotnie do osiągania wyższych, bardziej zadowalających przychodów. Czego o jakości możemy dowiedzieć się, analizując standardy ISO? Jak standardy ISO mogą pomóc w osiąganiu jeszcze lepszych wyników w biznesie? 

Jakość usług ‒ klucz do sukcesu każdej firmy

Nie wyobrażamy sobie firmy, która byłaby w stanie sprzedawać na dłuższą metę produkty czy usługi, które nie są jakościowo dobre. Jakość usług odgrywa zatem bardzo istotną rolą w sukcesie każdej marki. To właśnie jakość wpływa na zadowolenie klientów, reputację firmy, a także wyniki finansowe.

Standardy ISO i zarządzanie przez jakość

Standardy ISO, takie jak ISO 9001, są międzynarodowymi normami, które definiują wymagania dla systemów zarządzania jakością. Zarządzanie przez jakość to z kolei podejście, które koncentruje się na ciągłym doskonaleniu procesów, zaangażowaniu pracowników oraz zadowoleniu klientów. Wdrożenie standardów ISO pomaga firmom w osiągnięciu tych celów poprzez ustanowienie zrozumiałych dla pracowników procedur i polityk, które zapewniają spójność i efektywność działań. W efekcie wzrasta jakość świadczonych usług w danej firmie czy przedsiębiorstwie produkcyjnym.

 

Czym zatem jest jakość według wspomnianego standardu ISO 9001? W kontekście tej normy, jakość odnosi się do zdolności organizacji do konsekwentnego dostarczania produktów i usług, które spełniają zarówno wymagania klientów, stron zainteresowanych, jak i przepisów prawnych.

Norma ISO 9001 w praktyce

Zarządzanie jakością według norm ISO warto przedstawić na przykładzie działań konkretnych firm. Spójrzmy zatem na kilka kluczowych elementów, które mogą pomóc firmom osiągnąć wysoką jakość usług, a ich ważność podkreślają właśnie wspomniane normy ISO.

 

  • Zorientowanie na klienta: Firmy powinny bacznie przyglądać się potrzebom i oczekiwaniom swoich klientów oraz na bieżąco dostosowywać się do nich  . Takie działanie pozwala projektować usługi zgodne, a nawet przewyższające oczekiwania klientów. Przykładem działań zorientowanych na klienta jest zbieranie rzetelnych opinii na temat jakości obsługi czy produktów i podejmowanie odpowiednich działań na ich podstawie.
  • Szkolenie pracowników: Wysoka jakość oferowanych usług idzie w parze z regularnym rozwojem pracowników we wszystkich kluczowych obszarach działalności firmy.
  • Ciągłe doskonalenie oferty: Procesy i usługi, jakie funkcjonują w danej firmie, również powinny podlegać stałemu monitorowaniu i ulepszaniu. Warto tu m.in. stosować metodę PDCA (Plan-Do-Check-Act). Analiza tego, jak funkcjonuje dane przedsiębiorstwo, pomaga sprawnie odkrywać jego słabe strony i skutecznie je eliminować.
  • Zarządzanie relacjami z klientami: Na sukces długoterminowy ma niewątpliwie wpływ lojalność klientów. Do jej powstania niezbędne jest tworzenie i podtrzymywanie relacji na linii marka-klient. Zniżki, programy lojalnościowe czy dodatkowe benefity dla stałych klientów to narzędzia właśnie tego elementu.

 

Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie produkcyjnym jest niezwykle ważne. Oprócz elementów, które zostały właśnie wspomniane, istotną częścią utrzymywania wysokiego poziomu jest kontrola.

Kontrola jakości ISO

Kontrola jakości jest kluczowym elementem systemów zarządzania jakością, szczególnie w kontekście norm ISO, które ustanawiają standardy dla procesów i procedur zapewniających jakość produktów i usług. Celem kontroli jest przede wszystkim wyłapanie wszelkich nieprawidłowości i usterek produktów. Wśród przykładowych elementów kontroli jakości, które wprowadza się zgodnie ze standardami ISO, można wymienić:

 

  • Inspekcje wizualne ‒ to procedury dość proste, które polegają na ocenie wizualnej, a ich zadaniem jest wykluczenie widocznych wad produktów (np. pęknięć, uszkodzeń powierzchni). Inspekcję wizualną prowadzi się m.in. w fabrykach samochodów, gdzie ocenie może podlegać jakość karoserii i sprawdzenie auta pod tym względem jeszcze przed wyjazdem do klienta.
  • Testy funkcjonalne ‒ ich rola polega na zweryfikowaniu i upewnieniu się, że produkt działa zgodnie z założeniem oraz spełnia wszystkie określone punkty w specyfikacji. Tego typu testy prowadzone są na porządku dziennym np. w branży elektronicznej.
  • Audyt jakości ‒  są to prowadzone systematycznie i niezależnie kontrolne badania procesów i procedur, a ich celem jest porównanie z przyjętymi standardami i wymaganiami jakościowymi. W trakcie audytu weryfikacji może podlegać np. dokumentacja związana z konkretnym produktem lub usługą oraz sposób zarządzania procesami. 

Zainwestuj w jakość w swoim biznesie ‒ szkolenia zamknięte i otwarte w WISO

Widzisz, jak wiele rozmaite biznesy zawdzięczają właśnie wysokiej jakości? Doskonalenie w tym zakresie nie tylko zwiększa satysfakcję klientów, ale również pozwala na wyróżnienie się wśród konkurencji i uzyskania przewagi w danej branży.. Chcesz, poprawić jakość zarządzania w swojej firmie?? Zastanawiasz się, co zrobić, by Twoi pracownicy także dbali o wysoką jakość oferowanych produktów czy usług? Zgłoś się do nas na szkolenia w obszarze Systemu Zarządzania Jakością w oparciu o normę ISO 9001:2015! Co wyróżnia markę WISO? 

 

  • posługujemy się zawsze najświeższą, dostosowaną do aktualnych wymagań wiedzą ekspercką,
  • przygotowujemy materiały szkoleniowe w formie wordbooków, dedykowane dla zakresu szkolenia i specyfiki firmy,
  • omawiane na szkoleniu tematy podparte są konkretnymi case study,
  • dajemy przestrzeń na merytoryczną dyskusję z uczestnikami szkolenia, pozwalającą zagłębić się w problemy, jakie napotykają w swojej pracy.

Nie czekaj, napisz do nas już dziś!

Chcesz dowiedzieć
się więcej?

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Napisz lub zadzwoń, by poznać szczegóły współpracy.





Zobacz także:

jak zminimalizować występowanie wypadków przy pracy?

Jak System Zarządzania BHP ISO 45001 pomaga minimalizować ryzyko wypadków w pracy?

Jednym z najważniejszych zadań każdego pracodawcy jest troska o bezpieczeństwo osób, które zatrudnia. Z kolei poczucie bezpieczeństwa pracowników przekłada się na ich poziom zadowolenia, a co za tym idzie: jakość wykonywanych obowiązków i zaangażowanie w ich realizację. System Zarządzania BHP ISO 45001 to skuteczny sposób na to, by zmniejszyć ryzyko wypadków w miejscu pracy. Wypadek przy pracy – definicja Zacznijmy od odpowiedzi na pytania, co to jest

Czytaj dalej
Wiso

WISO GROUP Sp. z o.o.

ul. Rynek 29/5
32-300 Olkusz
NIP: 6372199840

Wszystkie prawa zastrzeżone. Copyright 2021-23 – WISO GROUP.

Chcesz dowiedzieć się więcej?