Czym jest jakość?

kontrola jakości w przedsiębiorstwie produkcyjnym
kontrola jakości w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Jakość jest wyznacznikiem, który pozwala wyróżnić się marce na rynku i osiągnąć przewagę konkurencyjną w branży. Zachowanie najwyższej jakości prowadzi niejednokrotnie do osiągania wyższych, bardziej zadowalających przychodów. Czego o jakości możemy dowiedzieć się, analizując standardy ISO? Jak standardy ISO mogą pomóc w osiąganiu jeszcze lepszych wyników w biznesie? 

Jakość usług ‒ klucz do sukcesu każdej firmy

Nie wyobrażamy sobie firmy, która byłaby w stanie sprzedawać na dłuższą metę produkty czy usługi, które nie są jakościowo dobre. Jakość usług odgrywa zatem bardzo istotną rolą w sukcesie każdej marki. To właśnie jakość wpływa na zadowolenie klientów, reputację firmy, a także wyniki finansowe.

Standardy ISO i zarządzanie przez jakość

Standardy ISO, takie jak ISO 9001, są międzynarodowymi normami, które definiują wymagania dla systemów zarządzania jakością. Zarządzanie przez jakość to z kolei podejście, które koncentruje się na ciągłym doskonaleniu procesów, zaangażowaniu pracowników oraz zadowoleniu klientów. Wdrożenie standardów ISO pomaga firmom w osiągnięciu tych celów poprzez ustanowienie zrozumiałych dla pracowników procedur i polityk, które zapewniają spójność i efektywność działań. W efekcie wzrasta jakość świadczonych usług w danej firmie czy przedsiębiorstwie produkcyjnym.

 

Czym zatem jest jakość według wspomnianego standardu ISO 9001? W kontekście tej normy, jakość odnosi się do zdolności organizacji do konsekwentnego dostarczania produktów i usług, które spełniają zarówno wymagania klientów, stron zainteresowanych, jak i przepisów prawnych.

Norma ISO 9001 w praktyce

Zarządzanie jakością według norm ISO warto przedstawić na przykładzie działań konkretnych firm. Spójrzmy zatem na kilka kluczowych elementów, które mogą pomóc firmom osiągnąć wysoką jakość usług, a ich ważność podkreślają właśnie wspomniane normy ISO.

 

  • Zorientowanie na klienta: Firmy powinny bacznie przyglądać się potrzebom i oczekiwaniom swoich klientów oraz na bieżąco dostosowywać się do nich  . Takie działanie pozwala projektować usługi zgodne, a nawet przewyższające oczekiwania klientów. Przykładem działań zorientowanych na klienta jest zbieranie rzetelnych opinii na temat jakości obsługi czy produktów i podejmowanie odpowiednich działań na ich podstawie.
  • Szkolenie pracowników: Wysoka jakość oferowanych usług idzie w parze z regularnym rozwojem pracowników we wszystkich kluczowych obszarach działalności firmy.
  • Ciągłe doskonalenie oferty: Procesy i usługi, jakie funkcjonują w danej firmie, również powinny podlegać stałemu monitorowaniu i ulepszaniu. Warto tu m.in. stosować metodę PDCA (Plan-Do-Check-Act). Analiza tego, jak funkcjonuje dane przedsiębiorstwo, pomaga sprawnie odkrywać jego słabe strony i skutecznie je eliminować.
  • Zarządzanie relacjami z klientami: Na sukces długoterminowy ma niewątpliwie wpływ lojalność klientów. Do jej powstania niezbędne jest tworzenie i podtrzymywanie relacji na linii marka-klient. Zniżki, programy lojalnościowe czy dodatkowe benefity dla stałych klientów to narzędzia właśnie tego elementu.

 

Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie produkcyjnym jest niezwykle ważne. Oprócz elementów, które zostały właśnie wspomniane, istotną częścią utrzymywania wysokiego poziomu jest kontrola.

Kontrola jakości ISO

Kontrola jakości jest kluczowym elementem systemów zarządzania jakością, szczególnie w kontekście norm ISO, które ustanawiają standardy dla procesów i procedur zapewniających jakość produktów i usług. Celem kontroli jest przede wszystkim wyłapanie wszelkich nieprawidłowości i usterek produktów. Wśród przykładowych elementów kontroli jakości, które wprowadza się zgodnie ze standardami ISO, można wymienić:

 

  • Inspekcje wizualne ‒ to procedury dość proste, które polegają na ocenie wizualnej, a ich zadaniem jest wykluczenie widocznych wad produktów (np. pęknięć, uszkodzeń powierzchni). Inspekcję wizualną prowadzi się m.in. w fabrykach samochodów, gdzie ocenie może podlegać jakość karoserii i sprawdzenie auta pod tym względem jeszcze przed wyjazdem do klienta.
  • Testy funkcjonalne ‒ ich rola polega na zweryfikowaniu i upewnieniu się, że produkt działa zgodnie z założeniem oraz spełnia wszystkie określone punkty w specyfikacji. Tego typu testy prowadzone są na porządku dziennym np. w branży elektronicznej.
  • Audyt jakości ‒  są to prowadzone systematycznie i niezależnie kontrolne badania procesów i procedur, a ich celem jest porównanie z przyjętymi standardami i wymaganiami jakościowymi. W trakcie audytu weryfikacji może podlegać np. dokumentacja związana z konkretnym produktem lub usługą oraz sposób zarządzania procesami. 

Zainwestuj w jakość w swoim biznesie ‒ szkolenia zamknięte i otwarte w WISO

Widzisz, jak wiele rozmaite biznesy zawdzięczają właśnie wysokiej jakości? Doskonalenie w tym zakresie nie tylko zwiększa satysfakcję klientów, ale również pozwala na wyróżnienie się wśród konkurencji i uzyskania przewagi w danej branży.. Chcesz, poprawić jakość zarządzania w swojej firmie?? Zastanawiasz się, co zrobić, by Twoi pracownicy także dbali o wysoką jakość oferowanych produktów czy usług? Zgłoś się do nas na szkolenia w obszarze Systemu Zarządzania Jakością w oparciu o normę ISO 9001:2015! Co wyróżnia markę WISO? 

 

  • posługujemy się zawsze najświeższą, dostosowaną do aktualnych wymagań wiedzą ekspercką,
  • przygotowujemy materiały szkoleniowe w formie wordbooków, dedykowane dla zakresu szkolenia i specyfiki firmy,
  • omawiane na szkoleniu tematy podparte są konkretnymi case study,
  • dajemy przestrzeń na merytoryczną dyskusję z uczestnikami szkolenia, pozwalającą zagłębić się w problemy, jakie napotykają w swojej pracy.

Nie czekaj, napisz do nas już dziś!

Chcesz dowiedzieć
się więcej?

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Napisz lub zadzwoń, by poznać szczegóły współpracy.





Zobacz także:

strategia biznesowa firmy i system zarządzania środowiskiem

System zarządzania środowiskowego jako istotny element strategii biznesowej firmy

W czasach, kiedy świadomość ekologiczna rośnie, a regulacje prawne stają się coraz bardziej restrykcyjne, firmy muszą dostosować swoje strategie biznesowe do nowych realiów. System zarządzania środowiskowego (EMS) staje się jednak nie tylko narzędziem do spełniania wymogów prawnych, ale także kluczowym elementem budowania przewagi konkurencyjnej. Wprowadzenie norm ISO, w tym ISO 14001, może znacząco wpłynąć na rozwój firmy, poprawiając jej

Czytaj dalej
Wiso

WISO GROUP Sp. z o.o.

ul. Rynek 29/5
32-300 Olkusz
NIP: 6372199840

Wszystkie prawa zastrzeżone. Copyright 2021-23 – WISO GROUP.

Chcesz dowiedzieć się więcej?