Identyfikacja i ocena zgodności z wymaganiami prawnymi jako kluczowy element zarządzania ryzykiem

Identyfikacja i ocena zgodności z wymaganiami prawnymi jako kluczowy element zarządzania ryzykiem
Identyfikacja i ocena zgodności z wymaganiami prawnymi jako kluczowy element zarządzania ryzykiem

Czy można wyróżnić jeden, kluczowy aspekt, jeśli chodzi o pojęcie tak szerokie i złożone jak zarządzanie ryzykiem? Gdybyśmy mieli typować najważniejszy element tego procesu, wskazalibyśmy właściwą identyfikację i ocenę zgodności z wymaganiami prawnymi w kluczowych obszarach działalności przedsiębiorstw. Bez tego trudno mówić o odpowiedzialnym podejściu do zarządzania ryzykiem, które jest fundamentem każdej dobrze funkcjonującej organizacji.

Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie

Ryzyko towarzyszy każdemu przedsiębiorcy. Aby skutecznie zarządzać firmą czy organizacją, nie można go bagatelizować. Przeciwnie, należy dokładnie mu się przyglądać, świetnie rozumieć i umieć sobie radzić z sytuacjami wymagającymi podejmowania decyzji na podstawie faktów. Duże firmy współpracują z zewnętrznymi specjalistami przeszkolonymi w tym zakresie albo mają osobne działy do zarządzania ryzykiem. Przykłady takich działań to bowiem zatrudnienie kogoś z odpowiednimi kwalifikacjami albo outsourcing usług identyfikacji i oceny zgodności z wymaganiami prawnymi.

 

Jakie są rodzaje ryzyka w przedsiębiorstwie?

 

  • stałe, czyli związane z pewnymi procesami na poziomie makro (np. inflacja);
  • zmienne, czyli dotyczące otoczenia funkcjonowania konkretnego przedsiębiorstwa (np. płynności otoczenie prawne);
  • zewnętrzne (np. konkurencja);
  • wewnętrzne (np. pracownicy).

Proces zarządzania ryzykiem

Risk management to proces. Nie można mówić o zarządzaniu ryzykiem, jeśli pierwsze działania podejmujemy dopiero w chwili wystąpienia sytuacji kryzysowej. Ważne jest żeby organizacja działała zapobiegawczo, była świadoma tego co  o może się wydarzyć i miała ustalony tryb działania w momencie wystąpienia zdarzeń mających kluczowy wpływ na jej funkcjonowanie. Przyjrzyjmy się poszczególnym etapom tego procesu oraz prześledźmy najpopularniejsze metody stosowane przez specjalistów w tej dziedzinie.

Etapy zarządzania ryzykiem

  1. Identyfikacja ryzyka ‒ w pierwszej kolejności musimy rozpoznać potencjalne zagrożenia, żeby w przyszłości móc zakwalifikować je jako ryzyko i wdrożyć odpowiednią strategię na wypadek wystąpienia konkretnego zdarzenia.
  2. Pomiar ryzyka ‒ musimy subiektywnie określić, na ile akceptowalne jest dla nas konkretne zagrożenie i jakie jest prawdopodobieństwo jego zdarzenia.
  3. Sterowanie ryzykiem ‒ ryzyko, które oceniliśmy jako wysokie, staramy się sprowadzić do akceptowalnego poziomu, czyli wdrażamy wypracowane wcześniej strategie i metody pozwalające zminimalizować jego konsekwencje.
  4. Monitorowanie i kontrola ryzyka ‒ udało się opanować sytuację? Świetnie, ale nie możemy na tym poprzestać. Stały monitoring czynników  ryzyka pozwoli wcześnie zorientować się, że zagrożenie rośnie i kiedy należy podjąć kolejne działania zaradcze.

Metody zarządzania ryzykiem

W pewnym momencie, jeżeli wynik pomiaru ryzyka nie jest dla nas satysfakcjonujący, pora przejść do punktu trzeciego, czyli sterowania ryzykiem. Jak to zrobić? Wykorzystując dostępne metody zarządzania ryzykiem. Oczywiście każda organizacja może opracować własne, jak najlepiej dostosowane do specyfiki swojej branży. Istnieją jednak pewne metody, które można by określić jako uniwersalne i powszechnie stosowane niezależnie od dziedziny, w której prosperuje dane przedsiębiorstwo. Należą do nich:

 

  • unikanie ryzyka ‒ np. rezygnacja z projektu, który oceniamy jako bardzo ryzykowny;
  • przeniesienie ryzyka ‒ np. outsourcing niektórych usług do zewnętrznej firmy, jeśli brakuje nam zasobów czy kompetencji na ich samodzielną realizację;
  • redukcja ryzyka ‒ wdrożenie działań, które mają na celu zmniejszyć zakres potencjalnego ryzyka albo częstotliwość jego występowania;
  • akceptacja ryzyka ‒ czasem godzimy się na występowanie ryzyka i liczymy się z ewentualnością poniesienia strat. W takiej sytuacji należy posiadać odpowiednie procedury działania na wypadek jego wystąpienia.

Identyfikacja i ocena zgodności z wymaganiami prawnymi BHP, ochrony środowiska czy energii

Obszarami o szczególnym znaczeniu dla przedsiębiorstw są te, które niosą za sobą odpowiedzialność nie tylko finansową, lecz również karną. Wymagania prawne w obszarze BHP, oraz szczególnie ochrony środowiska i energii w ostatnich latach podlegają dużym zmianom. Obecnie bardzo dużym wyzwaniem dla firm jest właściwa identyfikacja wymagań prawnych, pod które podlegają oraz dokonanie poprawnej oceny zgodności funkcjonowania zgodnie z nimi. Zgodność z przepisami prawnymi w tych obszarach stanowi jeden z ważniejszych filarów zarządzania ryzykiem.

Jak właściwie identyfikować wymagania prawne?

Proces identyfikacji wymagań prawnych składa się z kilku kluczowych etapów:

 

  • przegląd regulacji prawnych – obejmuje analizę ustaw, rozporządzeń, dyrektyw oraz standardów branżowych, które mają bezpośredni wpływ na działalność organizacji.
  • określenie obszaru zastosowania przepisów- polega na identyfikacji zakresu działalności firmy, w którym obowiązują określone regulacje.
  • uwzględnienie wymogów lokalnych i globalnych – w przypadku firm działających w różnych regionach konieczne jest uwzględnienie przepisów obowiązujących zarówno w kraju (lokalnych), jak i za granicą (europejskich, globalnych).

Ocena zgodności polega na sprawdzeniu, czy działania firmy są zgodne z obowiązującymi przepisami. Obejmuje ona kilka kluczowych kroków:

 

  • przeprowadzanie audytów zgodności – regularne kontrole mające na celu ocenę, czy procedury, procesy i działania firmy spełniają wymagania prawne.
  • określanie ryzyk związanych z naruszeniem prawa –identyfikacja obszarów, w których istnieje największe prawdopodobieństwo niezgodności z regulacjami.
  • tworzenie dokumentacji potwierdzającej zgodność- dokumentowanie wyników audytów oraz podejmowanych działań zapewniających przestrzeganie przepisów.

Chcesz dowiedzieć
się więcej?

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Napisz lub zadzwoń, by poznać szczegóły współpracy.





Zobacz także:

kontrola jakości w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Czym jest jakość?

Jakość jest wyznacznikiem, który pozwala wyróżnić się marce na rynku i osiągnąć przewagę konkurencyjną w branży. Zachowanie najwyższej jakości prowadzi niejednokrotnie do osiągania wyższych, bardziej zadowalających przychodów. Czego o jakości możemy dowiedzieć się, analizując standardy ISO? Jak standardy ISO mogą pomóc w osiąganiu jeszcze lepszych wyników w biznesie?  Jakość usług ‒ klucz do sukcesu każdej firmy Nie wyobrażamy sobie firmy,

Czytaj dalej
Wiso

WISO GROUP Sp. z o.o.

ul. Rynek 29/5
32-300 Olkusz
NIP: 6372199840

Wszystkie prawa zastrzeżone. Copyright 2021-23 – WISO GROUP.

Chcesz dowiedzieć się więcej?